L'obra pertany a l'escriptor Federico García Lorca.
Les actrius són:
La Poncia (60 anys): la criada principal de la casa.
Criada (50 anys): La segona criada de la casa.
Bernarda (60 anys): La mare
Angustias (39 anys): Filla gran
Martirio (24 anys): Filla mitjana de Bernarda
Adela (20 anys): La menor de les filles.
Pepe el Romà (25 anys): A l'obra no apareix físicament, és omnipresent.
L'obra pertany al realisme.
Aquesta compta la història d'una família a la qual se li ha mort el pare.
En aquell temps s'havia de guardar un dol, de diversos anys.
El temps en el qual una família havia d'estar de dol depenia de la persona que havia mort, si era el pare, el fill o un parent llunyà; segons qui fos, el dol era més o menys.
En aquest cas és el pare, el dol havia de durar 8 anys.
8 anys en els que s'havia de vestir de cap a peus de negre i amb un mocador al cap, encara que això era el menys important.
És menys important a la resta de coses que no es podien fer, una d'elles era el no sortir al carrer, a menys que fos imprescindible, i ni això, tampoc podien mirar per la finestra, per si algun veí els veia.
Tot el que la família podia saber, del que passava al carrer era gràcies a La Poncia, la criada, que estava assabentada de tot el que passava en el lloc.
Angustias és la filla gran de Bernarda. Ella és la que va a casar-se amb Pepe el Romà, malgrat la diferència d'edat existent entre ells dos.
Encara que al principi Angustias no estava assabentada, del que passava en realitat entre Pepe el Romà, i la menor de les seves germanes, Adela. Entre ells dos hi havia alguna cosa més que amistat, podria dir que tots dos es agradaven.
Angustias i Pepe es veien a les nits, encara que no al carrer, sinó per una finestra de la casa, fins aproximadament les dotze de la nit.
Però a oïdes de Bernarda, va arribar la informació de què Angustias i Pepe es veien fins a la 1 de la nit, i no fins a les dotze com ella li explicava la seva mare.
Però Angustias no mentia la seva mare, era cert.
La que es quedava fins la 1 de la nit era Adela.
Quan Bernarda ho va saber es enfadà amb la seva filla prohibint veure més a Pepe.
Molt trista Adela es va anar a la seva habitació, i més tard es suïcidà.
Bernarda molt enfadada perquè la seva filla no obria la porta agarrà l'escopeta i va intentar matar Pepe, però finalment, no ho va fer.
Molt Trista Bernard, i les seves dues filles, ploraven desconsoladament la pèrdua d'Adela, però també ploraven perquè sabien que el dol es doblaria, i estarien molt de temps sense trepitjar el carrer.













